18 May 2017

6 X OMAA MAAILMAA MULLISTAVAA AJATUSTA

Kolmen viikon jälkeen oli aivan sairaan ihana palata takasin omaan kotiin, omien tavaroiden sekaan ja omaan oikeeseen arkeen. Aika hullut pari viikkoa on ollu melkosta huolta terveydentilasta ja myös  hauskaa olla Suomessa elelemässä vähän kauemmin kuin yks viikko sanomassa vaan "moi ja moikka" kaikille. Tuntu, että on takasin ihan teini porukoiden jääkaapilla ihmettelemässä, autoa lainaamassa ja pöllimässä iskän parkkirahakiposta kolikoita.

Kolme viikkoa pisti mut taas miettimään paljon omia valintoja ja mitä huomasin porukoilla ollessa mun vanhassa ympäristössäni. Kolme viikkoa myöskin teki sen, että tuntui taas oudolta ja vähän pahalta lähteä. Oli jo tottunut liian hyvin elämään "entistä elämää". Ajatus oli pelottava, koska ei se ole sitä mitä mä haluan ja mihin mä haluan tottua.

nike1calikitchen4
1. Asuessa pois Suomesta tulee välillä fomo-fiiliksiä kun missaa mökkireissuja, synttäreitä ja mitä ikinä kissanristiäisiä. Kuitenkin kolme viikkoa todisti taas sen, että minkä takia oon valinnu asua muualla. En tarkota tällä, ettenkö harmittelis edelleen jos missaan kavereiden tapahtumia, mutta kaikkea ei voi saada. Koen luopuvan paljosta, mutta samaan aikaan saan niin paljon asumalla muualla. Onhan se niin, että itelleen tätä elämää eletään.

2. Aki Hintsasta kertova Voittamisen anatomia kirja on aivan sairaan inspiroiva. Opin siitä, että elämässä on karsittava kaikki ylimääräinen pois, keskityttävä siihen, että on tasapainoinen elämä ja jos motivaatio ei tule susta itsestä, ei mikään muutu. Elämän hektisyys on suht pelottavaa nykyään monella ja siinä kaiken seassa sä hävität myös oman ittes helpolla. Hyvä kohta kirjassa: "Kun omasta elämästä piti nimetä vain kaikkein tärkeimmät asiat ja kirjata ne ankaran käytännöllisiksi ja lyhyiksi listoiksi, monimutkainen sekamelska kiteytyikin yksinkertaisiksi virkkeiksi. Kaikki ylimääräinen karsiutui pois. Meteli vaimeni."

3. Puhelin on yks kirottu saatanan luoma laite. Mun tammikuussa pitämä puhelin detox kaikesta somesta teki tosi hyvää. Oon tosi ärsyyntynyt siitä, että ihmiset on toistensa seurassa puhelin naamalla ja ottaa jopa puhelimen ihan huvikseen esille kesken toisen kertomaa juttua. Se tietää kenestä puhun jos lukee tämän...

4. Monen tietoisuus omasta ongelmastaan, mutta saamattomuus tehdä asialle jotain? Ihminen on aivan rajattoman kykeneväinen oppimaan vaikka mitä ja saavuttamaan fyysisesti, mutta sitten kun päänsisäinen ongelma on esillä, ei asialle tehdä mitään. Elellään elämää ahistuneena omasta itsestä sängyn pohjalla maaten kun todellisuudessa tarttee vaan ulkopuolisen, kelle jutella ja joka näkee asian vähän kauempaa kuin kaverit tai perhe.

5. Ihmisten loputon valittaminen ja väninä. Koomikko Louis C.K. puhu tästä aiheesta showssaan (löytyy Netflixistä) ja ihmetteli mitä oikeutta meillä kellään on valittaa. Ne kellä ei ole mitään, niillä on kaikki. Me kellä on kaikki ja paljon enemmänkin, ollaan aivan sairaalloisen tyytymättömiä. Tästä mennään taas kohtaan 2. Elämästä on karsittava turhia asioita, jotta se olis parempaa.

6. Jokasen ihmisen pitäis osata olla yksin ja yksinäinen. Miks kukaan ei ole oivaltanut tätä aikaisemmin ja kertonut lapsille pienenä?

Ehkä tästä irtoo muillekkin ajatuksia pohdittavaksi. Tuntuu, että on oivaltanut taas jotain tosi isoa ja tästä on hyvä jatkaa fiilistelyä,
Tuuli

4 comments:

  1. Kääk, todellakin irtos ajateltavaa. Pitää tsekkaa toi kirja!! Oon itekki ulkosuomalainen ja tällä hetkellä pisimmällä suomi-reissulla since who knows when, koska on ollu ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen oikeesti suomi-ikävä iskeny (Se on se romantisoitu kesäsuomi mökkisuomi kuva mun mielessä ya know). Äh eniwei, sun mainitsemat jutut on ihanku ois tullu mun suusta. Baras Blogi!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannattaa, Aki Hintsa on mun uus idoli! Aivan sairaan hyvää luettavaa. Suomen aina itekki ajattelee tosi erilaisena ja kun on kauan ollu pois miettii no "eihän se nyt oo niin paha", mutta jostain syystä ei sielä ite enää asu ja sen näkee vasta kun menee käymään sielä.

      Kiva kuulla, että tuli samoja fiiliksiä! :) x

      Delete
  2. Varasin just eilen kirjastosta ton Aki Hintsan kirjan ja ihana kuulla että se voi olla noin inspiroiva! Toivottavasti on mulleki :)

    Muutin ite just vähän lähemmäs vanhempia (en tosin asunu ulkomailla mutta aiemmin ihan eri puolella Suomea ja muutin nyt alle 300km päähän) ja tuntuu että tätäki päätöstä ihmetellään tosi paljon ja oon joutunut tätä ihmettelijöille perusteleen :D Mutta mulle on perhe niin tärkeä juttu että tuntuu että on just oikea ratkaisu mulle.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Musta täytyy tehä just siltä miltä tuntuu. Jos mä en enää tykkäiskään olla Köpiksessä niin sitte mä kelaisin että mitäs nytte? Emmä pois sulje koskaan esim Helsinkiin palaamista mut just nyt tää on se missä mun on tarkotus olla. Mikä ihana maailma kun voi olla että "fuck it" ja teet just niinkun tuntuu :D Ja varmasti tykkäät Aki Hintsasta, voisin jauhaa siitä puol päivää kuin hyvä kirja se on.

      Delete

Canon eos 5d mark II,
28-135mm & 50mm 1.4

Nikon 1 j2,
10-30 mm