3 May 2017

TANSKALAISTUMINEN

Mä oon asunu kohta kaksi vuotta Kööpenhaminassa. Ihan hullua en ymmärrä mihin tää aika on menny? Köpis tuntuu enemmän kodilta ku mikään aikasemmin ja hassulla tavalla on tanskalaistunut tietyissä asioissa joita huomaa pikku hiljaa tapahtuneen, varsinkin kun niistä Suomi kamut ja porukat huomauttelee vähän väliä.

Tällä hetkellä Suomessa olessa taas huomaa sen, minkä takia mä en asu täällä. Mä rakastan olla himassa käymässä, nähdä mun vanhempia, kavereita ja KOIRAA mutta ei tää oo vaan enää mulle. Sanoisinko, että pieni kulttuurishokki tulee aina kun on käymässä. Mutta, höpinät sikseen, täältä tulee  mun lista asioista mitä mussa ja mulle on muuttunut tän kahden ihanan vuoden aikana mitä oon Köpiksessä asunut.

DANE
Mitä on muuttunut kahden vuoden aikana: 

-Mä käytän enemmän mustaa vaatteissa kun aikaisemmin
-Mä osaan nauraa itelleni enemmän. Oon aina ollu aika itseironian fani, mutta nyt oon ymmärtäny tanskalaisen tavan sille. Mikäs parempaa kun nauraa omalle spedeilylle?
-Ihmisten tupakoiminen baareissa, pubeissa ja clubeilla ei enää aiheuta hirveetä hedaria eikä tee mieli repiä silmiä irti päästä samantien kun kävelee baariin sisään
-Rakastan kylmää suolasta kaakaota! Köpiksestä löytyy kaakaota jopa tölkeistä ja pillimehu purkeista
-Sukat ja Birkenstockit, miks ei?
-Pyöräily bisse kädessä, totally ok
-Pyöräily kaikkialle. Oli se 100 metriä tai 10 kilometriä mä pyöräilen. Sateessa, myrskyssä, auringonpaisteessa tai kun lunta on maassa, mä pyöräilen.
-Mulla on kaikki mahdolliset sadepäivän vaatteet nykyään

DANE4
-Ihmisen vaatteista voi usein tunnistaa millä alueella Köpiksessä he asuvat. Mun duunikamu kuullemma arvas missä asun ennen kun kerkesin kertoa...
-Hiuksien laitto tai meikkaaminen joka kestää yli 10 minuuttia, turha vaivautua. Meikkaaminen on jäänyt ihan täysin minimiin ja hiukset on sotkussa aina anyways.
-Aina on aika bisselle eikä kukaan tuomitse jos haluun käydä bissellä kello 11 tiistai aamupäivällä
-Siistejen pyörien kuolaaminen
-Ylpeyden fiilis asua ja olla Tanskassa kun se mainitaan jossakin
-Pikkujoulu-kausi on pelottava mutta hauska, tanskalaiset ottaa tästä kaiken ilon irti ja pikkujouluissa on lupa sekoilla ihan niin päin kun lystää
-Tuborg tai Carlsberg, ei ole muita vaihtoehtoja enää
-Vaatetyyli on muuttunut enemmän hälläväliä meiningiks ja ostan melkein kaiken kirppiksiltä.
-Tanskalaiset korvapuustit (kanelsnegle) on parhain asia ikinä

DANE1
Juttuja mitä en ole vielä tajunnut:

-Ohuet ja kovat suklaa levyt, joita laitetaan leivän päälle kuin juustoa, mitä helvettiä?
-Shortsi keli on ympäri vuoden
-Tanskan kieli

Paras kaupunki, maa sekä paras päätös ikinä oli lähteä asumaan Köpikseen. Oon iki onnellinen, että päädyin kuin päädyinkin jotain kumman kautta Köpikseen asumaan ja sielä mä oon edelleen. Sunnuntaina pääsee taas takaisin mun omaan kotiin ♡

-Tuuli

No comments:

Post a Comment

Canon eos 5d mark II,
28-135mm & 50mm 1.4

Nikon 1 j2,
10-30 mm